Skip to main content

Informatieve vragen en antwoorden

Vragen over illustratie en animatie

  • Wanneer wordt illustratie toegepast?

    Er wordt gebruik gemaakt van illustratie wanneer een product niet of heel lastig te fotograferen is. Denk bijvoorbeeld aan een exploded view (een opengewerkt technisch model). Maar ook een model wat nog in ontwikkeling is, kan al geïllustreerd worden en zo functioneren als PR materiaal. Illustratie vraagt niet om ideale weersomstandigheden en/of ideale locaties. Want deze kunnen in zeer veel gevallen worden opgebouwd in het 3D programma(s).

  • Welke vormen van illustratie pas je toe?

    Illustratie kent vele vormen. Je kunt bijvoorbeeld een illustratie uitwerken in schets. Dit zelfs digitaal in 2D of 3D! En je kunt illustratiewerk ook fotorealistisch tonen waarbij er nog nauwelijks onderscheid te zien is tussen een foto en een illustratie. En tussen schets en fotorealistisch zijn nog vele tussenvormen mogelijk. Ik werk het meest in de fotorealistische hoek omdat dat het meest een technische uitstraling geeft. Maar techniek kan uiteraard ook goed schetsmatig getoond worden.

  • Kan elke illustratie geanimeerd worden?

    In theorie kan alles geanimeerd worden. In de praktijk zijn er veel opties en mogelijkheden. De moeilijkheidsgraad van datgene wat geanimeerd moet worden. En van de kennis van de animator. Er is veel kennis nodig om een fraaie animatie te maken. Denk aan opzet storyboard-camerahoeken (hoe maak ik de video interessant genoeg voor de kijker), beeldopbouw, nabewerkingen video enz.

  • Wat is het verschil tussen een still en animatie?

    Een still is een model wat in bijvoorbeeld een 3d programma wordt 'gebouwd'. Dat heet modelleren. Het krijgt een specifieke vorm, specifieke texturen (afbeeldingen die om het model heen worden gevouwen zoals bijvoorbeeld steen of hout) en er wordt een belichting opgetuigd die het model zo goed mogelijk belichten. Dit beeld wordt vervolgens gerenderd. En zo ontstaat een 2d beeld.

    Een animatie bestaat uit frames, afbeeldingen of 'stills' in eventueel verschillende posities gerenderd. Er zijn 24 stills nodig die in een videoprogramma 1 seconde animatie geven. Als je bedenkt dat 1 still renderen soms 4 minuten kan duren dan ben je voor 1 seconde film 96 minuten verder.

  • Animeer je ook in 2D?

    Is tot op heden nog niet vaak voorgekomen. Is overigens ook een totaal andere tak van sport. 2D animatie vraagt om andere software en om andere technieken. Wat ik wel regelmatig maak is een 3D animatie met cartoonachtige texturen. Geeft heel fraaie resultaten en rendert heel snel.


Vragen over werkwijze

  • Hoe ga je te werk?

    In de meeste gevallen ontvang ik een aanvraag van een studio/bureau dat een specifieke illustratie zoekt. Dus er is een plan van aanpak, inclusief deadlines gemaakt, plus alle specificaties waaraan de illustratie moet voldoen.
    • Er wordt eerst een schets of modelopbouw gemaakt.
    • Na goedkeuring volgen in stappen de texturen van het model, belichting en de finale rendering.

    Voor werkzaamheden met een eindklant is er dezelfde werkwijze maar is de eerste stap een gesprek waarbij ik zoveel mogelijk inzicht wil krijgen wat de klant uiteindelijk wil zien. Dit is altijd een win-win situatie voor alle partijen. Meer inzicht kost minder procestijd.


Vragen over 2d en 3d

  • 2D en 3D combinaties. Kan dat ook?

    2D fotografie en 3D renderingen (uiteindelijk 2D beelden) zijn heel goed te combineren. Voor product-afbeeldingen wordt bijvoorbeeld een 3D voorwerp gemonteerd in een 2D foto. Dit kan een 3D lamp of bankstel zijn in een 2D foto van een kamer. Maar ook een 3D auto in een 2D fotolandschap. Of vice versa.


Overige vragen

  • Is het werken met BestOntwerp prettig?

    Het is dolletjes. Aangezien ik als illustrator mijn werk ervaar als heel plezierig, neem ik mijn illustratiewerk heel serieus. Mijn intentie is dan ook dat zowel de klant als ikzelf happy zijn. Zowel over het werk als over de relatie. Mooi werk reflecteert op mij en op de klant.

Heeft u nog steeds vragen?